11 januari 2012

Tigertemplet

...I Måndags vart det utflykt. Jag var amatörguide åt Micke och Frida, dom är förstagångare i Thai. Jättetrevliga är dom, bjussar mej på drinkar och buckets hela tin, haha... Hade lovat min kompis Gai att ta henne till wat tham sua,  (tigertemplet på svenska) när hon fyllde år, men det vart lite komplikationer då, så vi åkte dit igår istället. Hon är ifrån Udon och har bara varit i Ao Nang sen i November och bara jobbat. Inte sett nånting av vad orten har att erbjuda. Micke och Frida hängde glatt med.
   Det blev några härliga timmar i området, finns mer än templet att uppleva där. Klättra upp till templet på toppen tex. 1237 grymma trappsteg. Förra gången jag var här gick jag och Ploogen upp på 26 minuter, nu kom jag 82 steg sen var jag slut. En ruskig bakfylla och den här jobbiga halsinfektionen känns fortf i kroppen, jag skyller på det...  :-)

Templet från ingången till området.

det var en gång en gongong.

Munken visar stolt upp riktiga tigerklor som ska komma härifrån.

Gai får ta emot en radda böner, det är mynt i skålen som man lägger i en ränna
innanför luckan. Sen ska man då önska lycka till för ditt o datt.
Är inte säker på att jag hajat det där...

Ett konstgjort träd som ska symbolisera trädet där Buddha
tog sina sista andetag.

"Hallen" innan tigergrottan.
En glad Gai på väg upp i grottan. Man kan se tigerhuvet däruppe.

Längst in i grottan tar man en näve mynt och kastar mot plattformen därinne.
och så ska man önska lycka till igen.

Aper finns det. Många.

här börjar det...

...bara 1237 trappsteg till toppen, en baggis!
Frida och Micke kom upp iallafall.

...den här gången orkade jag bara hit upp.
Rätt bra utsikt ändå tycker jag nog.

Finns ett litet vattenfall också...

...med ett gäng catfishar.

Längst in på området huserar...
Guanshyn. Medlidandets gudinna. Har med Kina att göra tror jag?


Sista bilden är på en drake och toppen av templet.
Det är mycket Kina-inblandning här, vet inte riktigt varför.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar